Systrarna
spelade i stan två gånger förra året (och värmer upp för Patti Smith i sommar),
ändå är det fullsatt. De har nu förstärkning av en smålänning på trummor och en
engelsman på mandolin och pedal steel. Alldeles lagom, även om det särskilt i
inledande In the morning och Blue känns som om musiken inkräktar på sången.
Ghost town, som spelas helt o-elektriskt, är riktigt fin och bitterljuv.
Bland
det bästa med First Aid Kit är de får allt att verka så enkelt. Humorn och
ödmjukheten. Låtarna är vackra, men aldrig väna. Man kan tycka att de kanske
inte är så unika, rent musikaliskt och melodiskt. Men när allt stämmer, från
röster till utstrålning, spelar just det liten roll. Vad gäller stämsången
konkurrerar systrarna med det amerikanska toppskiktet.
Det
årsgamla albumet The lion’s roar är nästan sönderspelat och sönderälskat så det
är uppfriskande med stadigt countrylunkande Marianne's son och de två helt nya,
Heaven knows och en odöpt. Däremot hade jag hellre hört andra covers än på
Simon & Garfunkel och Bob Dylan. Som tajta syskon och med litet band borde
det finnas utrymme för spontanitet (att de tappar bort sig och börjar om med
Wolf räknas inte).
De är så
unga och redan så mytomspunna. Det har har nästan blivit ett mantra hur duon
fått Patti Smith att fälla tårar och så vidare. Nu senast var det Kim Gordon –
från Sonic Youth – som twittrade om systrarnas mamma när de vann Nordic music
prize och låten Emmylou som spelades hippa tv-serien Nashville.
Det
finns liksom ingen ände på lovorden. Det känns helt rättvist. Och självklart
att det blir slutsålt igen.
Konsert
Countryfolkpop
First
Aid Kit
Konserthuset,
Stora salen,130216
Publik:
Utsålt.
Bäst:
The lion's roar där Johannas rörelser och vilda headbangande dessutom
förkroppsligar låtens mörker och intensitet.
Sämst:
Det blir stelt med sittande publik.
Betyg:****
Konsertrecension publicerad i Göteborgs-Posten 130217.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar