fredag 2 mars 2012

(There's) Always Something There To Remind Me

Alla känslor får plats

Det måste varit en ton som flög förbi utan att jag märkte det, eller vårfåglarna som plötsligt dök upp. Eller kanske en regndroppe i huvudet. Men härom helgen drabbades jag av ett stort behov av att lyssna på Burt Bacharach-sånger. Även i en tid när ingen har mer än 24 timmar till Tulsa fungerar hans melodier lika väl – liksom Hal Davids texter om de stora känslorna; sorg och svek och lycka och längtan.

Tidlösheten märks tydligt i Niklasarna Hjulströms och Källéns The missing fortnight, som inspirerats av låtskrivarparet. Den på papperet snåriga berättelsen om ett triangeldrama, en genialisk kompositör - Martin Schaub som Bacharachs pianospelande alter ego Bobby Barnes - och en professor som långt efteråt vill reda ut vad som egentligen hände under de två så kallat förlorade veckorna 1969 hålls faktiskt ihop på scenen.

Främst med hjälp av sångerna, men också av humor och musikprofessorns (Christopher Wollter) ”föreläsning” med detaljer och namedropping hämtad från sextiotalet.
Föreställningen som har förekommit i olika versioner sedan 1994 har här ett specialskrivet arrangemang för Gothenburg Wind Orchestra. Självklart fungerar Bacharach fint med blåsorkester, särskilt i de mer dramatiska sångerna som Anyone who had a heart och den spanskifierade Trains & boats & planes.

Orkestern bjuder också på inspirerade ljudeffekter som illustrerar alla känslor.Anci Hjulström, som spelar Sarah Lindstrom, kärlekstriangelns spets, visar sig ha en röst som gifter sig utmärkt med GWO. Men i andra sånger blir arrangemangen tungfotade och tappar den ursprungliga lekfullheten.

Lite stelt blir det ibland också på grund av formen. Är det musikal, konsert eller musiksatt teater? Det är inte alltid det bästa från de olika formerna som plockats upp, och gränsen mellan medvetet underhållande dåligt skådespeleri och dåligt skådespeleri är hårfin - det märks att Schaub och Rydman framför allt är musiker. Och det är Bacharachs musik som är den stora behållningen.

Fotnot: The missing fortnight spelas ytterligare fyra gånger.

Musikalisk teater
The missing fortnight – a tribute to Burt Bacharach
Göteborg Wind Orchestra med Christopher Wollter, Anci Hjulström, Patrick Rydman och Martin Schaub.
Kronhuset, torsdag 120301
Publik: 182.
Bäst: Trains & boats & planes. Och GWO.
Sämst: Kanske småsint, men det svengelska uttalet stör.

Publicerad i Göteborgs-Posten 120302.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar