Det första jag tänker på i samband Aimee Mann är hur hon med emfas säger ”Man, I hate playing vampire towns.” Inte i verkligheten – förstås – men som gästartist på stans enda klubb i ett avsnitt av Buffy the vampire slayer. Men på Pusterviks balkong är det inga vampyrslagsmål utan helt tomt.
Aimee Mann
har film och tv att tacka för mycket. Det märks inte minst på publikens gensvar
när hon halvvägs genom konserten kör en sekvens låtar från Magnolia: Save me
ensam med gitarr, en avskalad Wise up och den suggestiva Harry Nilsson-covern
One. Som förväntat är det höjdpunkten.
Sångerskan
debuterade som soloartist för 20 år sedan, och plockar låtar från hela
karriären. Men det är förra årets album Charmer, hennes första på fyra år, som
bär upp spelningen. Mann har ett mainstreamsound med inslag av
singersongwriter, pop och rock (och nära till country) som på ett sätt är
opersonligt men samtidigt väldigt distinkt. Både hon och hennes avmätta
sångsätt är märkligt tidlösa. Skivans bästa spår Living a lie – duettgästen
James Mercer från The Shins ersätts live av uppvärmaren Ted Leo – presenteras
med en lång utläggning av hur Mann träffade manusförfattaren och tv-producenten
Aaron Sorkin och kanske, eventuellt diskuterade ett slags musikalprojekt ihop
med honom. Den här låten är ett test hon gjort, en duett mellan två typiska,
odrägliga musikerkaraktärer. Det är bara att hoppas att musikalen blir
verklighet.
Aimee Mann
är både smart och rolig. Snabb med att haka på utrop från publiken men håller
ändå distansen och säger inte så mycket. Förra och första gången jag såg henne
– på Trädgår’n 2008 – gjorde hon ett rutingig. Även här startar det stelt, men
växer och blir varmare. Det är väl bara att acceptera att hon, trots sina
förutsättningar, inte är någon sprudlande scenpersonlighet.
Rock
Aimee Mann
Pustervik (Stora klubben), 130116
Publik: Runt 370.
Bäst: Magnoliasekvensen.
Sämst: Att sången nästan inte hörs i Lost in space.
Betyg:***
Konsertrecension publicerad i Göteborgs-Posten 130117.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar