tisdag 17 maj 2011

Old School

Lära för livet - eller för provet?

Så är återigen läraren Stavros Louca, känd från dokusåpan - för det är definitivt ingen dokumentär - Klass 9A i blåsväder. Louca anklagas för att ha fuskat genom att i förväg ha läckt frågor till det nationella provet i matematik till sina nior. Om det stämmer har han svikit både dem och alla andra elever. Men även om det inte är sant erkänner den så kallade superpedagogen att han katalogiserat tidigare provs mest frekventa uppgifter, han har räknat ut vad som ska komma och drillat eleverna i detta. Alltså: kunskap för ett prov och inte för livet. Just det som vi får lära oss att skolan inte ska uppmuntra.

I båda säsongerna av det hårt audiovisuellt redigerade programmet finns flera exempel på hur Louca förbereder eleverna just för skrivningar, och är nästan fixerad vid resultaten från de nationella proven. Samtidigt använder han gammaldags behavioristiska metoder och underminerar kollegor. Är det verkligen superpedagogik?

Det finns fortfarande mycket att säga om Klass 9A, och för den delen ännu mer om den svenska skolan och lärarutbildningen. Inte minst gäller det att se det större sammanhanget.

Publicerad i Göteborgs-Posten 110513.

4 kommentarer:

  1. Alltså, det han har gjort är att ge eleverna gamla prov att öva på. Det är helt ok - det är till och med vanligt. Man får göra så. Jag känner att borgarna står bakom denna smutskastning. Konspirationer ftw! Någonstans skrattar Jan Björklund. DET gillar man inte. 8)

    SvaraRadera
  2. Självklart ska en lärare låta elever öva med tidigare nationella prov. Dumt vore det annars.
    Men det Stavros erkänner att han gjort är att han systematiskt letat fram vilka uppgifter som borde komma, och övat eleverna mest på dessa. Det är inte samma sak.

    För övrigt tror jag att Björklund borde gilla de sk superpedagogerna, särskilt Gunilla. Hon gillar ju också disciplin.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte sett ett enda avsnitt an tv-serien detta handlar om. 8)

    Men du tar upp (i ditt svar) ett annat problem med den svenska skolan. Som jag anser vara ganska stort... Nämligen det att det är viktigare att plugga inför ett prov, än att få kunskap på lång sikt. "Repetition är kunskapens moder", brukade Anders i Anders och Måns påpeka. Han har rätt. 8)

    Jag ser inget direkt fel i Stavros tillvägagående, om man inte skall ifrågasätta hela systemet. Vilket jag gör. eeeh 8) Nu slutar jag prata ett tag. Jobbigt att stå på alla sidor... höhö

    SvaraRadera
  4. Det finns många problem med den svenska skolan... och ett av dem är ju just det där med kunskap för proven, inte för att verkligen kunna. Och när Stavros lyfts fram som en "superpedagog" och jobbar på det sätt han gör så borde man i frågasätta både honom och systemet. Mer än vad som redan görs!

    För övrigt - tycker inte att du behöver se Klass 9A...

    SvaraRadera